Logopédiai ellátás

A 15/2013. ( II. 26. ) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről alapján

A logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszortográfia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapotmegismerési és terápiás tevékenység.

A logopédiai ellátás igénybevétele - a kötelező szűrővizsgálatok, a részletes logopédiai vizsgálatok és az ezekre épülő terápia kivételével- önkéntes alapon történik. A logopédiai ellátás keretében végezzük el az óvodai nevelésben részt vevő, harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének alapvizsgálatát, szűrését, és ennek eredménye alapján szükség szerint a gyermek további pedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatának kezdeményezését. A szűrővizsgálaton való részvétel kötelező, a szülő beleegyezése nem szükséges hozzá.

Részletes logopédiai diagnosztikai vizsgálat és logopédiai vizsgálati vélemény alapján szervezzük meg gyermek további logopédiai ellátását, ha az alapvizsgálat, szűrés eredményei alapján ez szükséges. A logopédiai ellátás egyéni foglalkozás, illetve legfeljebb hat gyermekből, tanulóból álló csoportfoglalkozás keretében szervezhető meg. A logopédiai terápia minimális időkerete heti két alkalom, időtartamát - mely legfeljebb negyvenöt perc lehet - a gyermek életkoráról és problémájától függően - a logopédus határozza meg. A logopédiai munka eredményét a fejlesztő tevékenység során hathónaponként, valamint az ellátás befejezésekor a munkanaplóban szövegesen értékeljük.

A logopédiai ellátásban való részvétel a gyermek életkorától függetlenül, az annak szükségességét megállapító logopédiai vizsgálat alapján bármikor megkezdhető.

A logopédiai ellátás eljárásrendje

A Szabolcs- Szatmár- Bereg Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Nyíregyházi Tagintézményének logopédiai ellátását végző szakemberei alap- vagy mesterfokon végzett felsőfokú végzettségű, szakvizsgázott gyógypedagógus-logopédusok, logopédia szakos gyógypedagógiai tanárok- illetve terapeuták.

Az intézményünkben folyó logopédiai tevékenységet törvények, rendeletek szabályozzák, határozzák meg. Az ellátás másik meghatározó eleme a szakemberlétszám.

A Köznevelési Törvény 18.§ (2) bekezdés e) pontja szerinti logopédiai ellátás feladata a "beszédindítás, a hang- beszéd- és nyelvfejlődési elmaradás, a beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása, a diszlexia, a diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelőzése a beszéd technikai és tartalmi fejlesztését szolgáló logopédiai terápiás foglalkozáson".

A logopédiai ellátás folyamata:

1. Szűrés, vizsgálat:

A pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet 25 § (3) alapján "A logopédiai ellátás keretében el kell végezni az óvodai nevelésben részt vevő, ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének alapvizsgálatát, szűrését, és ennek eredménye alapján szükség szerint a gyermek további pedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatának kezdeményezését."

Logopédus szakembereink az 5 évet betöltött gyermekek kötelező logopédiai szűrését és vizsgálatait kampányszerűen, májustól szeptemberig tartó időszakban, előzetes ütemterv alapján végzik. A logopédiai vizsgálatot a kötelező szűrésen kívül a szülő alanyi jogon is kérheti, a logopédus szakembereink a kérés indokoltsága, szükségessége és a szakmai kapacitás alapján beütemezik a vizsgálatot.

A szűréseket, alapvizsgálatokat, vizsgálatokat és az esetleges kiegészítő vizsgálatokat követően indokolt esetben előzetes terápiás várólistára kerül a gyermek, a logopédiai terápiás ellátásra férőhely üresedése után kerül sor.

2. A logopédiai kórképhez illeszkedő fejlesztés/terápia:

A pedagógiai szakszolgálati rendszer keretében működő logopédiai alapellátás célcsoportjába azok a 0-23 éves, a köznevelésben nappali rendszerben tanulói jogviszonnyal rendelkező gyerekek- tanulók tartoznak, akiknél a logopédiai szűrés, vizsgálat során megállapított logopédiai kórkép szükségessé és jogossá teszi az ellátásban való részvételüket. A pedagógiai szakszolgálatokban dolgozó logopédusok a munkaidejük teljes időtartamában olyan beszéd- és nyelvi problémákkal küzdő gyerekekkel foglalkoznak, akik nem sorolhatók a beszédfogyatékosok körébe, tehát nem sajátos nevelési igényűek.

A 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet szerint "25. § (7) A logopédiai ellátás egyéni foglalkozás, illetve legfeljebb hat gyermekből, tanulóból álló csoportfoglalkozás keretében szervezhető meg.

(8) A logopédiai terápia minimális időkerete heti két alkalom, időtartamát - mely legfeljebb negyvenöt perc lehet - a gyermek életkoráról és problémájától függően - a logopédus határozza meg.

(11) A logopédiai ellátásban való részvétel a gyermek életkorától függetlenül, az annak szükségességét megállapító logopédiai vizsgálat alapján bármikor megkezdhető."

Az országos tendenciára, így Pedagógiai Szakszolgálat Nyíregyházi Tagintézményét is jellemzi az ellátandó feladat és a szakmai kapacitások kedvezőtlen aránya. Mivel szakmai szempontból a megelőzés, a prevenció az elsődleges, így az óvodákban a logopédusok jelenléte általánosnak mondható. Óvodai helyszínen zajlik az artikulációs problémák korrekciója, a nyelvi készségek fejlesztése, a tanulási nehézségek- zavarok prevenciója. Ambuláns keretek közt folyik, szakember-kapacitás függvénye a dadogás- hadarás, megkésett- beszédfejlődés, diszfónia ellátása. A logopédiai terápiás ellátás időszaka jellemzően októbertől májusig- júniusig tart, egyéni vagy kiscsoportos formában. A logopédiai ellátásban való részvétel, a terápia elkezdésének idejét meghatározza a férőhelyek száma, a beszédhiba, nyelvi nehézség, tanulási nehézség veszélyeztettségének súlyossága, valamint a gyermek életkora is. Fejlődéslélektani szempontból bizonyos ideig a beszéd- nyelvi problémák életkori jellemzőnek tekinthetők. A logopédus szakember kompetenciája annak meghatározása, hogy a beszéd- nyelvi fejlesztés mikor kezdődjék.

A rendelet (5) b) pontja alapján "a minél gyorsabban automatizált jó beszédszint elérése érdekében a szülők, és a gyermekkel kommunikáló valamennyi felnőtt partneri együttműködése szükséges"- így a szülői közreműködés, a rendszeres otthoni gyakorlás a terápia sikerességének elengedhetetlen feltétele.

3. A beavatkozás hatékonyságának és eredményének mérése:

A terápiás időszak közben időközönként, valamint a terápiát befejezően az elért eredmények mérése zajlik.

4. Értékelés, minősítés:

A logopédiai munka eredményét a fejlesztő tevékenység során meghatározott időszakonként értékelni kell. Az eredménytől függően a logopédus javaslatot tesz a fejlesztés befejezésére, folytatására, szükség esetén más szakemberellátás bevonására (fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, pszichológus).

A szülők számára fogadóórákon tartanak a logopédusok tájékoztatást. A szülők bármikor kérhetnek időpontot a gyermekükkel kapcsolatos megbeszélésre, ám fontos, hogy ezt előzetesen egyeztessék a szakemberrel. Kérhetik a kapcsolattartásban az adott intézmény óvónőjének, vagy tanítójának segítségét.

Forrás:
 - 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet A pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
-  2011. évi CXC. törvény - a nemzeti köznevelésről 
- Torda Ágnes: A logopédiai ellátás szakszolgálati protokollja (Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., 2015.)

4400 Nyíregyháza, Krúdy köz 4-10. Tel.: (42) 512 - 850
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el