Korai fejlesztés
A korai fejlesztés, gondozás tágabb értelemben a családközpontú korai intervenció, azoknak a szolgáltatásoknak az összessége, amelyek minden magyar állampolgárnak alanyi jogon járnak a 0 és 5 év közötti, megkésett vagy eltérő fejlődésű gyermekeknek és azok családjának. A fejlesztést végző szakemberek összehangolt csapatmunkája egy széleskörű, egyénre szabott tevékenységet eredményez, amelyben a különböző terápiás elemek folyamatosan változnak a gyermek állapotához, fejlettségéhez, képességeihez, diagnózisához igazodva.
Korai fejlesztésre azoknak a kis gyermekeknek van szükségük, akiknek fejlődése eltér a velük azonos korúakétól. Elmaradás mutatkozhat a mozgásfejlődés, az értelmi fejlődés, a hallás- és látásfejlődés, a beszéd és nyelvi fejlődés, a szociális-, érzelmi fejlődés vagy a viselkedés területén. Problémát jelezhet, ha a gyermeknél étkezéssel, alvással és szobatisztasággal kapcsolatos gondok jelentkeznek.
A hátrányok leküzdésére, kompenzálására egy tervszerűen felépített fejlesztő programot, fejlesztési tervet állítunk össze, amely magában foglalja a családnak nyújtandó segítséget is. A komplex programban szerepel gyógypedagógia fejlesztés, tanácsadás és terápiás szolgáltatás. Az összeállítás során minden esetben figyelembe vesszük a gyerek állapotát, a család körülményeit, illetve a szakembereink lehetőségeit. A fejlesztésben résztvevő szakembereink gyógypedagógus, konduktor, pszichológus. Szükség esetén együttműködünk a védőnőkkel és a kórház orvosaival (gyerekorvos, gyermekpszichiáter, gyermekneurológus)
A korai fejlesztés célja:
A fejlődési elmaradás csökkentése, mely hozzájárul, hogy a nap, mint nap felmerülő nehézségek megoldhatóbbá válnak, gördülékenyebbek lesznek a család mindennapjai. A fejlesztés során a cél, hogy azok a képességek fejlődjenek, amelyeknél az elmaradás jelentkezik, és az ép funkciók még jobban működjenek.
A korai konduktív neveléssel megelőzhetőek például:
• a kóros tartások,
• a kontraktúrák kialakulása,
• a passzivitás, mozgásszegénység,
• a tanulási nehézségek, értelmi elmaradás kialakulása,
• a sérült gyermekként való viselkedés,
• valamint a nevelési folyamat által a család életvezetése újjászervezve kiegyensúlyozottá, stabillá válhat, elfogadva a megváltozott körülményeket.
A komplex nevelésben egy időben hangsúlyt kap például:
• a hely-, és helyzetváltoztatás tanulása,
• önellátási szokások kialakítása,
• a gyermek ismereteinek bővítése, figyelemfejlesztés,
• a manipulációs és játéktevékenység,
• a testvázlat kialakítása,
• a beszédfejlesztés